¿Quiere ser más sabio en cuestiones de salud?
En esta página:
- Las consecuencias de una educación deficiente en materia de salud
- Cómo fomenta la FDA la educación en materia de salud
- Cómo mejorar su propia educación en materia de salud
Para tomar buenas decisiones de salud, usted necesita saber cómo obtener y entender los servicios y la información básicos de salud. Esta capacidad se conoce como “educación en materia de salud”. Pero sólo alrededor del 12 por ciento de los adultos estadounidenses tienen las aptitudes necesarias para manejar su salud y prevenir enfermedades, según la Evaluación Nacional del Alfabetismo en los Adultos. Para muchas personas, puede resultar difícil aprender a mejorar su salud porque quizás carezcan de una comprensión básica de la información médica.
Fomentar la educación en materia de salud es importante para la Administración de Alimentos y Medicamentos (FDA, por sus siglas en inglés). Y es un objetivo clave de Gente Sana, una iniciativa nacional de impulso a la salud y la prevención de enfermedades.
“La educación en materia de salud está íntimamente vinculada con buenos resultados en cuanto a la salud”, explica la Dra. Jonca Bull, M.D., directora de la Oficina de Salud de las Minorías de la FDA. “Los consumidores necesitan acceso a información precisa y fácil de entender”.
Las consecuencias de una educación deficiente en materia de salud
La educación en materia de salud exige destrezas básicas del lenguaje y un conocimiento sobre los temas de salud, informa la Oficina de Prevención de Enfermedades y Promoción de la Salud. De modo que, incluso si te consideras inteligente, no necesariamente significa que lo seas en cuanto a tu salud.
Una educación de salud limitada puede tener consecuencias negativas. “Una educación deficiente en materia de salud afecta su capacidad para hablar con sus prestadores de servicios médicos y para usar el sistema de salud”, advierte Karen Canova, asesora de salud pública de la FDA. “También restringe su capacidad para interpretar cifras básicas (tales como las de los niveles de colesterol y de azúcar en la sangre), medir los medicamentos y entender las etiquetas de información nutricional”.
Una educación limitada en materia de salud también está vinculada a tasas más altas de hospitalizaciones y un uso menos frecuente de los servicios de prevención. Estos dos factores están relacionados con un costo más alto de la atención médica.
Cómo fomenta la FDA la educación en materia de salud
La FDA aborda temas científicos y de salud complejos, y tiene el compromiso de mejorar la manera en que explica estos temas a los pacientes y a los prestadores de servicios de salud. La ley de Seguridad e Innovación de la Administración de Alimentos y Medicamentos también exige una explicación clara de la información compleja. De modo que la FDA proporciona información clara y precisa de las siguientes maneras.
La dependencia hace todo lo posible por:
Usar un lenguaje sencillo. La FDA primero identifica a su público. Luego, envía mensajes bien organizados a la gente, usando oraciones claras y palabras de uso común. Este lenguaje fácil de entender es especialmente importante en las páginas electrónicas populares de la FDA, tales como las que abordan la gripe estacional y las vacunas para niños, y en los folletos aprobados por la FDA incluidos adentro de los empaques (resúmenes de la información para el paciente que son fáciles de entender para el consumidor), con instrucciones de uso y guías de medicación (folletos impresos que acompañan a muchos medicamentos recetados). La FDA también aplica los principios del lenguaje sencillo a otras comunicaciones, entre ellas los videos y los mensajes enTwitter y Facebook.
Crear iniciativas especiales. Muchas de las oficinas y los centros de la FDA hacen uso de iniciativas especiales para fomentar la educación en materia de salud, explica Canova. Por ejemplo, el Centro de Evaluación e Investigación de Medicamentos de la FDA ofrece recursos gratuitos en línea que te enseñan a comprar y usar las medicinas de una forma segura. El Centro para la Seguridad de los Alimentos y la Nutrición Aplicada ofrece consejos sobre cómo usar la etiqueta de información nutricional para reducir el consumo de sodio. La Oficina de Normatividad Médica está trabajando en una iniciativa para proporcionar, con cada receta surtida, información sobre la medicación que sea fácil de entender para el paciente. Además, la Oficina de Salud y Asuntos Ciudadanos está a cargo de un portal electrónico llamadoRed de Pacientes de la FDA. Este portal le da acceso a recursos de salud (incluyendo un boletín noticioso) y puede ayudarle a entender mejor el proceso de control que se sigue para los productos médicos.
Traducir contenidos. La FDA ofrece noticias de seguridad y otros contenidos para las personas con un dominio limitado del inglés. Por ejemplo, la dependencia traduce los Artículos de la FDA para el consumidor(como éste) al español. También ofrece publicaciones gratuitas sobre salud en varios idiomas, tales como árabe y pilipino (tagalo).
Seguir las prácticas recomendables. La dependencia cuenta con un grupo de trabajo abocado a la educación en materia de salud. El grupo incluye a miembros de toda la dependencia que se reúnen regularmente para discutir y recomendar prácticas útiles de comunicación.
Cómo mejorar su propia educación en materia de salud
Usted puede comenzar por consultar las publicaciones gratuitas de la FDA, incluyendo las dedicadas a la salud de la mujer. Luego puede leer los recursos de la FDA en línea para los consumidores, a fin de aprender sobre temas de salud tales como los medicamentos y las vacunas. Los Artículos para el consumidor de la FDAofrecen información gratuita sobre las últimas novedades e investigaciones de la dependencia.
“Los consumidores educados en materia de salud tienden a elegir un estilo de vida saludable, y a saber cómo procurar atención médica y cómo usar correctamente la información de salud”, señala Canova. “Nunca tenga miedo de hacer preguntas. Pregúntele a su farmacéutico sobre un medicamento que esté tomando. Pídale siempre a su prestador de servicios de salud que use palabras claras y sencillas si él o ella dice algo que usted no entienda”.
“La FDA emplea a personas capacitadas para comunicarse con claridad y en un lenguaje llano. Y la dependencia tiene una Línea Directa para el Consumidor, para aquellas personas que tengan preguntas e inquietudes acerca de temas y productos controlados por la FDA”, añade Canova. Usted puede llamar a la línea general al 1-888-INFO-FDA (1-888-463-6332).
Este artículo está disponible en la página de Artículos para el Consumidor de la FDA, en la cual se publican las últimas novedades sobre todos los productos regulados por la FDA.
2 de diciembre 2014
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Más información
Consumer Updates > Making Decisions for Your Health: Getting the Info You Need
Making Decisions for Your Health: Getting the Info You Need
On this page:
- What Is Health Literacy?
- Consequences of Low Health Literacy
- How FDA Promotes Health Literacy
- How to Improve Your Own Health Literacy
When your doctor prescribes a medication for your child, do you know what the correct dosage is or how to measure it?
Are you comfortable asking your doctor questions when you receive a lab report and don’t understand the results?
Do you understand how to use the information on the Nutrition Facts Label on food products when you shop at the grocery store?
If you can answer “yes” to these questions, you might have high health literacy, says Jodi Duckhorn, a social scientist and Director of Risk Communications at the Food and Drug Administration (FDA). Duckhorn’s team is responsible for making sure that messages FDA sends out are understandable to their intended target audiences—a key component of health literacy.
What Is Health Literacy?
What is health literacy? Simply put, it’s the ability to get and understand information on health issues and medical services so that you can make informed decisions about your health, Duckhorn says.
If you don’t have high health literacy, you’re not alone. Only about 12 percent of U.S. adults have the skills to manage their health and prevent disease, according to the National Assessment of Adult Literacy. And without this essential knowledge, it can be hard for many people to learn how to improve their health.
According to the federal Office of Disease Prevention and Health Promotion, health literacy requires basic language skills and knowledge of such health topics as nutrition or heart health. You might not make informed decisions about your health if you don’t have a good grasp on the information your doctor is telling you, or if you are hesitant about asking questions pertaining to your health care.
For instance, the information you get from even a simple physical can be overwhelming, Duckhorn says. “It’s easy to see how someone could be confused if test results for cancer come back negative, for instance,” she adds. “Intuitively, a patient might think that ‘negative’ is a ‘bad’ result rather than a good one.”
Consequences of Low Health Literacy
Low health literacy can have negative consequences. “Reduced health literacy affects your ability to talk with your healthcare professionals and use the healthcare system,” says Duckhorn. “It also limits your ability to interpret basic lab results (such as cholesterol and blood sugar) and numbers that measure medications, and understand nutrition labels.”
Lower health literacy is also linked to higher rates of hospitalization and less frequent use of services that can prevent you or your family from getting sick—often because you don’t know where or how to find available services. And more sick people can lead to higher health costs.
How FDA Promotes Health Literacy
Promoting health literacy is important to FDA which communicates complex science and health topics every day, And it’s a key part of the agency’s effort to help the public make better informed decisions about the use of FDA-regulated products. The agency aims to provide clear and accurate information to patients and to health care professionals in several ways.
For example, FDA strives to:
Use plain language for clear communications. FDA first identifies its audience. Then the agency sends communication materials with well-organized messages that use clear sentences and common words. This easy-to-understand language is especially important for popular FDA webpages, such as those that discussseasonal flu and vaccines for children, and in FDA-approved patient package inserts (consumer-friendly summaries of patient information), instructions for use, and Medication Guides (paper handouts that come with many prescription medicines). FDA uses best practices in the principles of plain language in other communications, including videos and posts on Twitter and Facebook.
In addition, FDA uses Drug Safety Communications to let health care professionals and consumers know about newly observed potential risks of FDA-approved drugs and to offer advice on how these drugs may be best used in light of this new information. And when a drug or device is identified as unsafe, FDA informs consumers about market recalls and withdrawals.
Create special initiatives. Many FDA Offices and Centers use special initiatives to promote health literacy, says Duckhorn. For instance, FDA’s Center for Drug Evaluation and Research offers free online resources that teach you how to buy and use medicines safely. The Center for Food Safety and Applied Nutrition offers tips on how to use the Nutrition Facts Label. Plus, the Office of Health and Constituent Affairs operates a web portal called theFDA Patient Network. The Patient Network gives you access to health resources (including a newsletter) and can help you better understand the medical product regulation process.
Translate materials. ”For people who speak English as a second language or not at all, understanding important health information can be an overwhelming challenge and an enormous barrier to health literacy,” says Jonca Bull, M.D., Assistant Commissioner for Minority Health. To that end, FDA offers safety updates and other materials for people with limited English skills. For example, the agency translates FDA Consumer Updates(like this one) into Spanish. It offers free health publications in multiple languages, such as Arabic and Tagalog. “In addition, we recently piloted a campaign on health fraud for people who have limited English proficiency by translating a Consumer Update and an accompanying video in several different languages,” Bull says.
How to Improve Your Own Health Literacy
You can start with FDA’s free publications, including those for women’s health and minority health. Then you can read FDA’s online resources for consumers to learn about health topics, such as those about medications and vaccines. FDA Consumer Updates offer free information about the latest agency news and research.
In addition, the agency has a Consumer Hotline for people who have questions and concerns about FDA-regulated products and issues. You can call the general hotline at 1-888-INFO-FDA (1-888-463-6332).
“Don’t ever be afraid to ask questions about your health care,” Duckhorn says. “Often when you’re unwell, you feel out of control. But asking questions actually enables you to take control of your own health.”
This article appears on the FDA’s Consumer Updates page, which features the latest on all FDA-regulated products.
Updated: October 4, 2016
Published: December 2, 2014
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