lunes, 6 de noviembre de 2017

Articulos en EspaÑol > Tome buenas decisiones sobre su salud: Cómo obtener la información que necesita

Articulos en Espanol > Tome buenas decisiones sobre su salud: Cómo obtener la información que necesita





Tome buenas decisiones sobre su salud: Cómo obtener la información que necesita

Health literacy
Cuando su doctor le prescribe un medicamento para su hijo, ¿sabe cuál es dosis correcta o cómo medirla?
Cuando recibe un análisis del laboratorio y no entiende los resultados, ¿tiene la suficiente confianza para hacerle preguntas a su doctor?
Cuando va al supermercado a comprar alimentos, ¿sabe cómo utilizar la etiqueta de información nutricional en los productos alimenticios?
Si contestó que “sí” a estas preguntas, es posible que usted tenga un alto nivel de educación en salud, dice Jodi Duckhorn, socióloga y directora de la Oficina de Comunicaciones de Riesgos de la Administración de Alimentos y Medicamentos (FDA, por sus siglas en inglés). El equipo de Duckhorn es responsable de verificar que los mensajes que la FDA publica sean comprensibles para públicos específicos –uno de los principales elementos de la compresión de la información en salud.

¿Qué es la compresión de la información de salud?

¿Qué es la compresión de la información de salud? Sencillamente, es la capacidad para obtener y entender información sobre temas de salud y servicios médicos de modo que le permita tomar decisiones bien informadas sobre su salud, agrega Duckhorn.
Si usted no tiene un nivel alto de compresión de la información de salud, no está solo. Según la Evaluación Nacional de Educación de Adultos, sólo el 12 por ciento de los adultos en los EE. UU. poseen las aptitudes necesarias para hacerse cargo de su salud y prevenir enfermedades. Sin estos conocimientos esenciales, es difícil para muchas personas aprender cómo mejorar su salud.
Según la Oficina de Prevención de Enfermedades y Promoción de la Salud, la compresión de la información de salud requiere competencias lingüísticas y conocimientos básicos sobre temas como la nutrición o la salud cardiovascular o del corazón. Si no tiene un buen entendimiento de la información que su doctor le da, o si no se atreve a hacerle preguntas, es posible que no tome decisiones fundamentadas sobre su salud. 
Por ejemplo, la cantidad de información que usted recibe sobre un simple examen médico puede ser abrumadora, dice Duckhorn. “Es fácil imaginar que una persona se confunda si los resultados de una prueba de cáncer son negativos", agrega.  “Por instinto, un paciente podría pensar que “negativo” significa “un mal” resultado en vez de uno bueno”.

Consecuencias de los bajos niveles de compresión de la información de salud

Los bajos niveles de la compresión de la información de salud pueden tener consecuencias negativas. “No tener los conocimientos suficientes afecta su capacidad para hablar con sus doctores y utilizar el sistema de salud”, explica Duckhorn. “También limita su capacidad para interpretar los resultados de exámenes de laboratorio básicos (tales como el colesterol y el nivel de azúcar en la sangre), los números que miden las dosis de los medicamentos, y lo que significan las etiquetas de nutrición”.
Los bajos niveles de la compresión de la información de salud también están ligados a índices más altos de hospitalización y a un menor uso de los servicios que pueden impedir que usted y sus familiares enfermen –a menudo debido a que las personas no saben dónde o cómo encontrar los servicios disponibles. Y cuando hay más personas enfermas, esto conduce a costos de salud más altos.

Cómo la FDA fomenta la compresión de la información de salud

Utilizar un lenguaje sencillo para que sus comunicaciones sean claras. La FDA primero identifica a su público específico. Luego envía materiales informativos con mensajes bien organizados que emplean frases claras y palabras comunes. Emplear un vocabulario fácil de entender es particularmente importante para las páginas electrónicas más populares de la FDA, por ejemplo, aquellas que discuten la gripe estacional (en ingles) y lasvacunas para los niños, y para los prospectos aprobados por la FDA para los pacientes (resúmenes para los consumidores con información del paciente), las instrucciones de uso, y las guías de los medicamentos (folletos que se incluyen con los medicamentos recetados). La FDA emplea las prácticas más recomendables con respecto a los principios del lenguaje simple en otras comunicaciones, incluyendo videos disclaimer icony publicaciones en Twitter disclaimer iconFacebookdisclaimer icon.
Además, las comunicaciones sobre la seguridad de los medicamentos proporcionan información a los profesionales de la salud y a los consumidores sobre posibles nuevos riesgos de los medicamentos aprobados por la FDA, y ofrecen consejos para utilizarlos de la mejor manera posible teniendo en cuenta esta nueva información. Y cuando un nuevo medicamento o un dispositivo es identificado como nocivo, la FDA le informa a los consumidores sobre el retiro de estos productos del mercado
Instituir iniciativas especiales. Varia de las oficinas y centros de la FDA tienen iniciativas especiales para fomentar la compresión de la información de salud, indica Duckhorn. Por ejemplo, el Centro de Evaluación e Investigación de Medicamentos de la FDA ofrece recursos en línea gratuitos que le enseñan cómo comprar y utilizar medicamentos de manera segura. El Centro para la Seguridad Alimentaria y la Nutrición Aplicada ofrece consejos para aprender a utilizar las etiquetas de información nutricional. Además, la Oficina de Salud y Asuntos Ciudadanos mantiene un portal electrónico llamado FDA Patient Network. Dicho portal le da acceso a recursos sobre salud (incluyendo un boletín informativo) y puede ayudarle a comprender mejor el proceso de regulación de los productos médicos.
Traducción de materiales. "El acceso a información importante de salud en otros idiomas es esencial para las personas con dominio limitado del inglés y para quienes están aprendiendo inglés", dice CAPT Richardae Araojo, comisionada adjunta de Salud de las Minorías. Al respecto, la FDA ofrece artículos para el consumidor de la FDA(como éste) al español. También ofrece publicaciones gratuitas sobre salud en varios idiomas, incluyendo el árabe y el tagalo."También iniciamos una campaña multimedia sobre las minorías en ensayos clínicos con materiales impresos y un video en españoldisclaimer icon", dice Araojo.

Cómo mejorar su propia compresión de la información de salud

Puede comenzar con las publicaciones gratuitas de la FDA, incluyendo aquellas relacionadas con la salud de las mujeres  y de las minorías. También puede leer los recursos en línea de la FDA para los consumidores y aprender sobre varios temas como, por ejemplo, medicamentos y vacunas. Los artículos para el consumidor ofrecen información gratuita sobre las noticias e investigaciones más recientes de esta dependencia.
Además, la FDA cuenta con una línea de atención al consumidor para aquellas personas que tienen preguntas e inquietudes acerca de los productos regulados por la FDA y otros asuntos. Puede llamar a la línea general de atención al 1-888-INFO-FDA (1-888-463-6332).
“Nunca dude en hacer preguntas sobre su atención médica”, enfatiza Duckhorn. “A menudo, cuando usted está enfermo siente que pierde el control. El hacer preguntas le permite tomar las riendas de su salud”.
Este artículo está disponible en la página de Artículos para el Consumidor de la FDA, en la cual se publican las últimas novedades sobre todos los productos regulados por la FDA.
Actualizado: el 27 de octubre de 2017

Más información





Consumer Updates > Making Decisions for Your Health: Getting the Info You Need







Making Decisions for Your Health: Getting the Info You Need

Health literacy

When your doctor prescribes a medication for your child, do you know what the correct dosage is or how to measure it?
Are you comfortable asking your doctor questions when you receive a lab report and don’t understand the results?
Do you understand how to use the information on the Nutrition Facts Label on food products when you shop at the grocery store?
If you can answer “yes” to these questions, you might have high health literacy, says Jodi Duckhorn, a social scientist and Director of Risk Communications at the Food and Drug Administration (FDA). Duckhorn’s team is responsible for making sure that messages FDA sends out are understandable to their intended target audiences—a key component of health literacy.

What Is Health Literacy?

What is health literacy? Simply put, it’s the ability to get and understand information on health issues and medical services so that you can make informed decisions about your health, Duckhorn says.
If you don’t have high health literacy, you’re not alone. Only about 12 percent of U.S. adults have the skills to manage their health and prevent disease, according to the National Assessment of Adult Literacy. And without this essential knowledge, it can be hard for many people to learn how to improve their health.
According to the federal Office of Disease Prevention and Health Promotion, health literacy requires basic language skills and knowledge of such health topics as nutrition or heart health. You might not make informed decisions about your health if you don’t have a good grasp on the information your doctor is telling you, or if you are hesitant about asking questions pertaining to your health care.
For instance, the information you get from even a simple physical can be overwhelming, Duckhorn says. “It’s easy to see how someone could be confused if test results for cancer come back negative, for instance,” she adds. “Intuitively, a patient might think that ‘negative’ is a ‘bad’ result rather than a good one.”

Consequences of Low Health Literacy

Low health literacy can have negative consequences. “Reduced health literacy affects your ability to talk with your healthcare professionals and use the healthcare system,” says Duckhorn. “It also limits your ability to interpret basic lab results (such as cholesterol and blood sugar) and numbers that measure medications, and understand nutrition labels.”
Lower health literacy is also linked to higher rates of hospitalization and less frequent use of services that can prevent you or your family from getting sick—often because you don’t know where or how to find available services. And more sick people can lead to higher health costs.

How FDA Promotes Health Literacy

Promoting health literacy is important to FDA which communicates complex science and health topics every day, And it’s a key part of the agency’s effort to help the public make better informed decisions about the use of FDA-regulated products. The agency aims to provide clear and accurate information to patients and to health care professionals in several ways.
For example, FDA strives to:
Use plain language for clear communications. FDA first identifies its audience. Then the agency sends communication materials with well-organized messages that use clear sentences and common words. This easy-to-understand language is especially important for popular FDA webpages, such as those that discuss seasonal fluand vaccines for children, and in FDA-approved patient package inserts (consumer-friendly summaries of patient information), instructions for use, and Medication Guides (paper handouts that come with many prescription medicines). FDA uses best practices in the principles of plain language in other communications, including videos and posts on Twitter and Facebook.
In addition, FDA uses Drug Safety Communications to let health care professionals and consumers know about newly observed potential risks of FDA-approved drugs and to offer advice on how these drugs may be best used in light of this new information. And when a drug or device is identified as unsafe, FDA informs consumers about market recalls and withdrawals.
Create special initiatives. Many FDA Offices and Centers use special initiatives to promote health literacy, says Duckhorn. For instance, FDA’s Center for Drug Evaluation and Research offers free online resources that teach you how to buy and use medicines safely. The Center for Food Safety and Applied Nutrition offers tips on how to use the Nutrition Facts Label. Plus, the Office of Health and Constituent Affairs operates a web portal called the FDA Patient Network. The Patient Network gives you access to health resources (including a newsletter) and can help you better understand the medical product regulation process.
Translate materials. “Access to important health information in other languages is essential for people with limited English proficiency and those who are learning English,” says CAPT Richardae Araojo, Assistant Commissioner for Minority Health. To that end, FDA offers safety updates and other materials for people with limited English skills. For example, the agency translates FDA Consumer Updates (like this one) into Spanish. It offers free health publications in multiple languages, such as Arabic and Tagalog. “We also initiated a multi-media campaign on Minorities in Clinical Trials with print materials and a video in Spanish”, Araojo says.

How to Improve Your Own Health Literacy

You can start with FDA’s free publications, including those for women’s health and minority health. Then you can read FDA’s online resources for consumers to learn about health topics, such as those about medications and vaccines. FDA Consumer Updates offer free information about the latest agency news and research.
In addition, the agency has a Consumer Hotline for people who have questions and concerns about FDA-regulated products and issues. You can call the general hotline at 1-888-INFO-FDA (1-888-463-6332).
“Don’t ever be afraid to ask questions about your health care,” Duckhorn says. “Often when you’re unwell, you feel out of control. But asking questions actually enables you to take control of your own health.”
This article appears on the FDA’s Consumer Updates page, which features the latest on all FDA-regulated products.
Updated: November 1, 2017

No hay comentarios:

Publicar un comentario